COCONF 2018 – Bedre indeklima i skolerne

COCONF 2018 – Bedre indeklima i skolerne

 

Bedre indeklima i skolerne er en opgave der politisk bør tages alvorligt på højeste niveau. Roskilde kommune udfordre sammen med IST på COCONF og det bliver spændende hvilke tiltag det fører med sig.

Vent2U var 17. maj på COCONF 2018 d. 17. maj med bedre indeklima i skolerne som fokus. Vent2U deltog i et spændende netværksmøde og workshop med CORO som arrangører. Der er et stort behov for et bedre indeklima i skolerne – det er der slet ikke nogen tvivl om. Roskilde og IST tager deres ansvar alvorligt og seriøse aktører deltager i et bredt samarbejde om at finde gode løsninger på elevernes indeklima. Stor ros til arrangørerne og deltagerne fra Vent2U.

Bedre indeklima i skolerne

Indeklima er en kompleks størrelse og kræver tværfagligt samarbejde at løse de største problemer. Vent2U kalder det for indemiljø, og det bør komme med i debatten for vores holistiske miljøet. Indemiljøet er meget stor del af hele vores liv. Vi opholder os næsten hele tiden indenfor. Luften vi opholder os i, kommer udefra og bliver lukket inde sammen med os og alle de ting vi omgiver os med.

Vi er godt klar over at indemiljøet i de danske skoler er presset, ingen tvivl om det. Der er lavet landsdækkende undersøgelser med Realdania og lokale undersøgelser i de fleste kommuner. Alle med det klare billede at der er for dårlig luftkvalitet i de fleste klasselokaler. I de klasselokaler der ikke har ventilation, vil der helt sikkert være en luftkvalitet der er for dårlig. De kan bare åbne vinduet er der sågar en politiker der har udtalt sig. Og ja det kan de også, men det fører en helt masse andre problemer med sig – træk – kulde – støj – højt varmetab – sygdom og forstyrrelser. Problemet er også, at hvis der skal være en god luftkvalitet, skal vinduet stå piv åbent hele dagen, og så er de energiøkonomiske investeringer der er foretaget lige siden første energikrise helt spildt. Energiforbruget stiger kolossalt med et tilstrækkeligt luftskifte uden varmegenvinding. Så det er ikke nogen brugbar løsning.

Adfærdsændring

I skoler med utilstrækkelig kapacitet på deres ventilationsanlæg kan en adfærdsændring måske være en løsning. En ændring i at bruge forskellige områder på forskellige tidspunkter, der kan sikre et større luftskifte i de zoner der er i brug.

Renovering

Det kan også være en løsning, at opgradere ventilationssystemerne med yderligere kapacitet. Således at indemiljøet opnår en tilstrækkelig luftkvalitet i hele skolens brugstid. Der vil blive behov for større ventilationsaggregater, kanalføring, lyddæmpere og ny styring. Det griber om sig og vil fylde mere i byggeriet end det var planlagt da tegningerne blev lavet.

Vent2Learn

Vent2Learn er en helt ny metode til at ventilere et klasselokale effektivt. Vent2Learn er bæredygtigt designet til at skulle

  1. fylde mindre,
  2. anvende mindre energi og
  3. give en langt større luftkvalitet

Vent2Learn er testet på Teknologisk Institut og undersøgt på DTU samt installeret på flere skoler. Alle steder er der positive tilbagemeldinger. Vent2Learn vil være et fornuftigt valg af en ventilationsløsning i ethvert undervisningslokale.